tisdag 12 mars 2013

Ge mig två kaffebönor och jag ger dig ursprung, underart, process, altitud och rostprofil.


En (1) person tvingade mig att blogga. Så här kommer ytterligare ett litet brunt inlägg. Om man inte orkar läsa, kan man titta på bilderna.

Man brukar säga att en standarddosering vid bryggning av kaffe ligger på ca. 6-7 gram kaffe per deciliter vatten. Coolare, tycker jag, är att snacka att man istället använder 16 gram vatten per gram kaffe. Lär er 16s (genitiv-s) multiplikationstabell! Nåväl, det är inte därför jag skriver. Eller jo lite, man kan ha detta i bakhuvudet.

Jag har sedan en tid funderat på hur lite man egentligen kan brygga. Jag tänker mig att den minsta intressanta mängd kaffe man vill dricka är en koppningssked. Jag vägde vad en halvfull sked väger och vågen stannade på fina 3,6 gram. Ja, själva skeden vägde jag inte dumsnutar. För att brygga sådan liten mängd behöver man slänga på ca 4 gram vatten och sålunda 0,25 gram kaffe för att få rätt dosering.

Döm om min förvåning när jag noterade att 2 normalstora (och med normaldensitet) kaffebönor väger just 0,25 gram.

Sagt och gjort - jag gjorde mig en, vad jag kallar...nanobrygging.


Bild 1. Två stackars kaffebönor (...placerade i en vit skål som jag på 90-talet ofta hade en klick bearnaisesås i.)

Bild 2. Resultatet av 2 malda kaffebönor.


Bild 3. Bryggning. I botten på porslinsfiltertratten sitter ett konvikt aeropressfilter.

Bild 4. Titta så lite det blev i koppen!

Bild 5. Titta så mycket det blev i koppningsskeden.

Bild 6. Mmmmanhattan brownie.

3 kommentarer:

Founder, owner and gulper of chai sa...

Underbart sjukt.

Anonym sa...

Haha Määät. Du är en tok.

Dester sa...

Vackert!

Vassego! ;) Jag lovar att återkomma inom ett år om påminnelse inför nästa inlägg!